5 bedste tips til at starte din uge stressfri

Stress kommer i mange former. Vi har alle oplevet stress og nogle er bedre til at håndtere det end andre. Men når det kommer til mandage, så oplever mange en øget følelse af stress. Så i stedet for at undgå det eller lade det bygge sig op, så bør vi kigge på disse 5 bedste tips til at starte din uge stressfri, samt hvordan du bliver bedre til at håndtere det.

1. Undgå snooze knappen. Vi har tidligere fastslået at en ordentlig søvnrytme, kan give dig meget mere energi i løbet af dagen, hvilket leder til højere produktivitet, bedre humør og en stressfri dagligdag. Der er mange måder til at få etableret en god søvnrytme, men de to bedste tips er 1) kobbel helt af teknologiske apparater 30 minutter før du hopper under dynen og 2) sæt som mål at stå op når alarmen ringer. Ved at undgå at trykke på snooze knappen flere gange giver du din krop mere tid til at vænne sig til at være vågen.

2. Træk vejret. Mens du sidder i kontoret, til forelæsningen eller derhjemme så øv dig i at tage dybe vejrtrækninger op gennem dagen. Mange af os tager små korte vejrtrækninger grundet stress eller mangel på kropsopmærksomhed. Så prøv det. Lige nu, tag en 3-5 sekunders indånding, hold vejret et kort øjeblik og ånd ud stille og roligt i 3-5 sekunder. Du vil hurtigt mærke en forbedring samt en behagelig tilstedeværelse.

3. Sved det ud. Start med denne uge og lav et mål lige nu – du skal lave mindst 3 træninger de næste 7 dage. Når du træner bliver der udløst endorfiner, hvilket fungerer som en naturlig reducering af stress. Ikke se træning som noget du ”skal” gøre, men find derimod en træningsaktivitet du kan lide. Dermed vil du hurtigt opleve en reducering af stressen samt få en sundere livsstil – det er win-win.

4. Spis balanceret. Når det kommer til reducering af stress og en sund følelse i kroppen, så er det vigtigt at din krop får næringsrige måltider. Sæt som mål at få integreret frisk frugt og grøntsager i dine måltider. Jo mere ”ren” mad og dermed mindre forarbejdet mad du spiser, jo mere energi får du til at udføre din træning og reducere stressen på en sund måde og dermed blive stressfri.

5. Kobbel af. Dette er måske det sværeste råd at overholde, men føler du dig stresset, så er det nødvendigt, for at blive stressfri. Prøv at koble helt af fra smartphone, computeren, fjernsynet osv. Et par gange om dagen. Du kan for eksempel ligge dig i sofaen og høre noget afslappende musik eller gå en tur. Du vil hurtigt mærke hvordan du slapper mere af og ikke er ligeså anstrengt i din dagligdag. Læs også vores 10 simple tips til et bedre liv og 4 vigtigste fordele ved at sove nøgen

Skrevet af M1NDFUL