Forbedr din meditation med disse 5 råd

Meditation er ikke kun med til at forbedre dine daglige vaner, men meditation hjælper dig til at forstå dit eget sind og identificere de tanker der fylder meget. De fleste der nu mediterer siger, at da de ikke mediterede tænkte de aldrig over hvad der skete inde i hovedet, men fulgte bare de tanker der opstod. Når man så er begyndt at meditere, kan man stadig have disse tankestrømme, men meditationen hjælper en til at være klar over hvad der sker inde i ens hoved og bedre tage en beslutning. Meditation hjælper en til at forstå sig selv og andre bedre. Men meditation er ikke en vane man får implementeret i ens hverdag henover natten. Det tager tid og kræver træning. Læs også vores artikel ”Meditation for begyndere: 5 praktiske råd til at forstå sindet”, da denne giver en guide til at komme i gang med meditation og hvad man skal fokusere på. De 5 praktiske råd du skal til at læse er en fortsættelse af de første 5 råd beskrevet i den anden artikel. De tips og råd der er beskrevet, er ikke skrevet for at gøre dig til en ekspert i at meditere, men rettere at gøre dig klar til meditation og fortsætte med det på daglig basis.

  1. Dit sind kan være flyvsk. Når du arbejder med dine vejrtræk og tæller dem vil du opleve hvordan dine tanker og sind kan være flyvsk, og tænke på alt andet end meditation. Dette er ikke noget problem og er meget normalt. Når det sker skal du bare smile og langsomt vende tilbage til din meditation og igen mærke efter hvordan din krop føles afslappet. Begynd derefter forfra med at tælle dine vejrtræk – ind og ud. Dette kan måske være frustrerende, men det er helt okay at miste koncentrationen, det sker for selv bedste eksperter.

  1. Udvikl en positiv attitude. Når du oplever at tanker og følelser kommer frem under meditationen, hvilket de vil, så se på dem med en venlig attitude. Se dem som dine venner og ikke som fjender eller uønskede. Disse tanker og følelser er nemlig en del af dig, men også kun en del af dig. Vær venlig og positiv og ikke negativ.
  1. Ikke tænk for meget over at gøre noget forkert. Når du mediterer for første gang, vil du uden tvivl bekymre dig om, om du nu også gør det rigtigt. Dette er helt okay. Du gør det ikke forkert. Der er nemlig ingen perfekt måde at meditere på, bare vær glad for at du gør det og er ved at udvikle det til en positiv vane der vil ændre dit liv til det bedre.
  1. Ikke vær bekymret for at tømme dit sind. Mange mennesker tror at meditation handler om, at rense eller tømme ens sind eller helt stoppe ens tanker. Det er forkert. Det kan ske, men det er ikke målet med meditation. Hvis du har tanker er det helt normalt, det har vi alle. Vores hjerner er tanke fabrikker, og vi kan ikke bare slukke for disse fabrikker. I stedet, prøv at træne hvordan du fokuserer din koncentration især når dit sind og tanker er flyvsk.
  1. Bliv hos dine tanker og følelser. Når tanker og følelser opstår, hvilket de vil, så prøv at blive hos dem i et stykke tid. Jeg ved godt at jeg skrev at du skulle vende tilbage til at tælle dine vejrtrækninger, men når du har trænet dette i en uge, så prøv at træne at blive hos de tanker og følelser der opstår. Ofte prøver vi at undgå følelser såsom frustration, vrede, angst… men i virkeligheden er den bedste meditation, når man arbejder med disse følelser. Bare bliv hos dem og vær nysgerrig. 

læs også vores artikel ”10 fantastiske tips til at lære dig selv bedre at kende når du mediterer”, hvor vi dykker ned i ’dig’ og de tankestrømme du kan have når du mediterer og hvordan du skal tackle dem. Læs også vores 10 bedste anbefalinger til yoga og meditationsmusik.  

Skrevet af M1NDFUL