Hvad er mindfulness? Og hvordan kan det lede til et bedre liv?

Hvad er mindfulness? Og hvorfor taler alle om det i disse dage? Mindfulness er hverken noget der lige er opstået eller noget som en klog ekspert har opfundet. Mindfulness udspringer fra buddhistisk filosofi og religion og har fra begyndelsen været anset som en vigtig vej til oplysning af individet. Mindfulness har mange synonymer – du kan kalde det opmærksomhed, fokus, det at være i nuet og årvågenhed. Det modsatte til mindfulness er ’mindlessness’, men også distrahering, mangel på engagement og opmærksomhed samt uro.

Men hvad er mindfulness? Mindfulness er både en øvelse og en sindstilstand. For eksempel, når du udøver mindfulness meditation, så styrker du dit fokus, normalvis ved at være mere opmærksom på vejrtrækningen, og du træner din hjerne til at være mere mindful. Når du laver mindfulness øvelser så bliver du mere opmærksom i din hverdag og mere fokuseret på de små ting man ofte overser.

Tænk på mindfulness som det at være til stede 100 % i øjeblikket. Dr. Jon Kabat-Zinn, som anses for at være ham som bragte mindfulness til den moderne verden, definerer mindfulness som; ”Være opmærksom med vilje, i det nuværende øjeblik, ikke-dømmende – som hvis dit liv afhænger af det.

Mindfulness påvirker dit liv positivt
Men hvad er så meningen med mindfulness? Helt overordnet kan mindfulness hjælpe dig til at blive mere fokuseret i din hverdag, mere kreativ, lykkeligere, sundere, mere afslappet og i kontrol. Det kan også hjælpe dig til at sætte pris på hvert eneste øjeblik. Her er der listet op nogle af vigtigste resultater af mindfulness træning:

  1. Hjælper med vægttab og en sundere diæt. Mindful spisning er når man er helt opmærksom og fokuseret på hver eneste bid mad og spiser langsomt imens man er opmærksom på alle ens sanser. Det er bevist gennem flere studier at mindful spisning er lig med færre kalorier og sundere mad.
  1. Mindre stress og bedre sundhed. En analyse af 20 empiriske reporter konkluderede at mindfulness forøger både psykisk og fysisk velværd i patienter med kronisk smerte, kræft, hjerte sygdomme og andre kroniske lidelser.
  1. Forbedrer hukommelse og akademisk performance. I et mindfulness studie med studerende blev det bevist at mindfulness-øvelser have øget de studerendes fokus, havde forbedret deres korttidshukommelse samt deres ydeevne til eksaminer og præsentationer.

Så hvad er mindfulness? Mindfulness er vejen til et bedre og sundere liv. Læs også vores 3 simple tips til mindfulness øvelser og vores 5 praktiske tips til meditation for begyndere.

Skrevet af M1NDFUL