Meditation for begyndere: 5 praktiske tips til at forstå sindet

”Den vigtigste og mest belønnende vane jeg har integreret i min dagligdag i de sidste 20 år, er uden tvivl meditation. Meditation har hjulpet mig til at forme alle mine andre vaner, have mere fred i mit sind, være mindre stresset, være mere fokuseret, være mindre bekymret omkring alt, sætte pris på alle gode ting og være mere koncentreret omkring alt hvad der sker i mit liv. Jeg er langt fra perfekt, men meditation har virkelig rykket bjerge for mig”. Sådan lyder det fra Line Damsgaard, som til daglig arbejder som kontorassistent og som her har valgt at dele nogle meget brugbare og praktiske tips til at komme i gang med meditation og forstå ens sind og sjæl bedre.

  1. Sid i kun 3 minutter. Måske lyder det meget nemt at meditere i kun 3 minutter, hvilket er helt perfekt. Begynd med kun at meditere 3 minutter om dagen i en uge. Hvis dette fungerer godt for dig, så prøv med 6 minutter om dagen i en uge. Hvis alt går godt og du kan mærke forbedringer, så forhøj antallet af minutter lidt efter lidt, og til sidst kan du meditere 10 minutter om dagen i en måned. Men start småt ud og lær dig selv og dine vaner at kende og mærk hvordan meditationen påvirker dig.

  1. Gør det som det første når du står op. Det er meget nemt at sige ”jeg vil meditere hver dag”, men så glemme at gøre det hver dag. I stedet bør du sætte en notifikation på din telefon eller skrive det på et stykke papir ved siden af din seng – der skal stå ”mediter”, og på denne måde får du nemmere ved at komme i gang. Husk at meditation skal være noget du vil gøre for dig selv og du skal have en positiv indstilling til det, ellers virker meditation ikke.
  1. Ikke tænk for meget over det. De fleste begyndere i meditation bekymrer sig over hvor man skal sidde, hvordan man skal sidde, hvilken pude eller underlag man skal bruge – tanker der er relevante, men i begyndelsen er det i bund og grund lige meget. Bare start ud med at sidde på en stol eller i din sofa eller i din seng. Hvis du finder det behageligt at sidder på gulvet, så sid med krydsede ben. Husk på, i begyndelsen er det kun i 3 minutter, så bare sæt dig et sted. Når det bliver flere minutter ad gangen kan du begynde at spekulere over det bedste sted at sidde, for at optimere meditationen. Vigtigst af alt er at du finder et stille og behageligt sted at sidde.
  1. Læg mærke til dine følelser. Når du først begynder din meditation, så er det vigtigt at du fokuserer på hvordan du føler. Hvordan mærkes din krop? Hvad sker der i dit sind? Føler du dig stresset? Træt? Angst? Lige meget hvad du føler er det helt fint. Du skal give plads til disse følelser, uanset hvor svært det end kan være.
  1. Tæl dine vejrtræk. Nu hvor du har fundet dig godt til rette i din meditation, skal du rette dit fokus på dine vejrtrækninger. Fokuser på når dit vejrtræk når du trækker luften ind og følg så luften ind gennem næsen og hele vejen ned i dine lunger. Prøv at tælle ”1” når du tager din første vejrtrækning og tæl ”2” når du trækker vejret ud. Fortsæt dette indtil du har talt til 10 og start så forfra.

Læs også 10 fantastiske tips til at lære dig selv bedre at kende når du mediterer og læs om ugens udvalgte favorit te, en lækker og sund Detox Tea.

Skrevet af M1NDFUL