Stresset? Så prøv disse 3 simple mindfulness øvelser

I vores til tider meget travle hverdag, hvor vi konstant skal tage stilling til alt fra arbejdsopgaver og forholdet til partneren eller vennerne til hjemlige pligter, kommer vores tanker og følelser ofte på overarbejde. Dette kan på daglig basis få os til at føle os stressede, ukoncentrerede og til tider angste.

Mange af os har ikke engang 5 minutter til at sætte os ned og koble helt fra. Men det er essentielt for vores velværd og sundhed, at tage 5 minutter ud af vores ellers meget travle skema, for at give ro til sindet og opnå en positiv balance mellem kroppen og sindet.

Så hvis du er en travl bi der sjældent har ro omkring dig, så prøv disse simple og effektive mindfulness øvelser til at tømme dit sind for stressende tanker og finde ro og fred i en ellers travl hverdag.

Mindfulness vejtrækning
Denne øvelse kan laves siddende eller oprejst, stort set alle steder og til enhver tid. Alt du skal gøre er, at være stille og fokusere på din vejrtræning i blot 1 minut. Start med langsomt at trække vejret ind og ud – hver cyklus bør ideelt vare i 6 sekunder. Træk vejret ind gennem næsen og ud gennem munden.

Slip dine tanker mens du gør dette. Ikke tænk på de ting du skal nå at gøre senere på dagen, eller ting du endnu ikke har nået at få gjort. Bare vær fri for tanker i et minut.

Fokuser på din vejtrækning – følg din vejrtrækning fra når det fylder dine lunger og fylder dig med liv, og følg det når det arbejder sig op igen og ud ad munden hvor dens energi fylder verdenen.

Hvis du nød dette minut, så prøv at gøre det i to eller tre minutter. Du er allerede godt i gang med at meditere.

Mindfulness observation
Denne øvelse er simpel men meget effektiv. Den er designet til at tilkoble os til det smukke i vores naturlige omverden, noget der ofte er overset i vores travle hverdag når vi sidder i bilen eller toget på vej til arbejde.

Sådan gør du: Vælg en naturlig ting inden for din umiddelbare omverden og fokuser på den i et minut eller to. Dette kan være en blomst, et insekt eller skyerne på himlen eller månen.

Det eneste du skal gøre er, at fokusere på denne genstand. Lad dit sind flyde ind i en harmoni af afslappethed så længe din koncentration tillader det. Kig på genstanden som var det første gang du ser den. Udforsk hver eneste aspekt ved genstandens formation. Tillad dig selv at blive forbundet med genstanden og mærk dens energi samt rolle og mening i den naturlige verden.

Mindfulness bevidsthed
Denne øvelse er designet til at styrke vores bevidsthed og påskønnelse af simple daglige rutiner.

Tænk på noget i din hverdag der sker hver dag flere gange om dagen. Noget du tager for givet, såsom det at åbne en dør for eksempel. I det sekund du rører ved dør håndtaget, så stop op og vær bevidst om hvor du er, hvordan du føler i dette moment og hvor denne dør leder dig hen. Det samme kan du gøre når du åbner din computer, brug et øjeblik på at påskønne de hænder der tillader denne proces og den hjerne der gør det muligt for dig at forstå hvordan man bruger computeren.

Disse små daglige vaner behøver ikke være fysiske. For eksempel, hver gang du har en negativ tanke, kan du vælge at stoppe op, og kategorisere denne tanke som unødvendig og til ingen verdens nytte og derefter lade denne negative tanke forsvinde.

Så i stedet for bare at gå igennem dagen på autopilot, så tag nogle pauser eller øjeblikke hvor du stopper op og er bevidst om det det du gør og påskønner de positive resultater det leder til i dit liv. Læs også vores 7 simple trin til at få en bedre livsstil og vores gode råd til hvordan du forbedrer din meditation.

Skrevet af M1NDFUL